El dilluns 17 de febrer els govern de la Generalitat i d’Espanya es reuniran a la comissió bilateral sobre infraestructures per negociar el traspàs de Rodalies. Una de les qüestiones que previsiblement hi haurà sobre la taula és la creació de Rodalies Catalunya, l’empresa mixta que gestionarà el servei.
La darrera previsió de la Generalitat era que Rodalies de Catalunya comencés a agafar forma durant el primer trimestre per tal que estigués operativa a finals del 2025.
Pel que fa al traspàs del servei, la primera línia que canviarà de titularitat és la del Maresme, la R1, entre les estacions de la Sagrera i Maçanet. Són 73 quilòmetres de via que recorren una vintena de municipis entre les províncies de Barcelona i Girona.
Posteriorment es preveu la transferència de les línies R2, entre Sant Vicenç de Calders i Barcelona; i la R3 entre El Papiol-Hospitalet-Vic i Puigcerdà.
El Govern català ha assegurat que “hi haurà avenços”, però la consellera de Territori, Sílvia Paneque, reconeix que “complexitat jurídiques i de recursos” en el traspàs de Rodalies. Sigui com sigui, des del Palau de la Generalitat asseguren que compliran amb aquest acord d’investidura entre Pedro Sánchez i Esquerra Republicana.
La setmana del 24 de febrer serà el torn de les comissions bilaterals Estat Generalitat sobre transferències pendents i la d’Afers Econòmics, on s’abordarà el finançament singular.