La pitjor nota és la de comprensió lectora, àmbit en què l’alumnat català és a la cua de l’Estat, només per davant d'Andalusia, Ceuta i Melilla. En aquesta matèria, els estudiants de 4t d’ESO de casa han obtingut 22 punts menys que el 2018. Això equival a perdre un curs escolar sencer.
En matemàtiques els resultats són igualment dramàtics, també amb una caiguda d’uns vint punts respecte a l’últim informe. En tots dos casos, són les pitjors dades des del 2006. Només en ciència la davallada és menor, però també s’han perdut 12 punts pel camí.
Cal recordar que l’informe PISA es fa cada tres anys entre els alumnes de 15 anys d’una vuitantena de països. En principi, s’hauria d’haver fet el 2021, però la pandèmia va obligar a esperar fins al 2022. Les xifres que hem conegut avui, per tant, són les primeres de l’era postcovid i donen pistes de com va afectar el confinament al rendiment acadèmic.
Educació parla de “sobrerepresentació” d'alumnat migrant
El Departament d’Educació ha admès el clar retrocés dels estudiants de 4t d’ESO de Catalunya i l'ha atribuït, en part, a la “sobrerepresentació” d’alumnat immigrant en les proves. Aquest ha estat l’argument principal del secretari de Transformació Educativa, Ignasi Garcia Plata. Ell ha estat l’encarregat de comparèixer per valorar els resultats de l’informe, i no la consellera Anna Simó.
Garcia Plata ha recordat que les proves de l’informe PISA no les fan tots els alumnes de 4t d’ESO, sinó que se selecciona una mostra aleatòria. En aquest sentit, ha assegurat que, en aquesta ocasió, hi havia un excés de representació d’alumnat nouvingut.
El secretari ha concretat que, en el darrer informe PISA, un 24% de l’alumnat que va fer les proves a Catalunya era migrant. En canvi, el 2018 va ser el 14%. Si comparem amb la resta de l’Estat, la xifra de 2022 se situa en el 15% i, pel que fa a la Unió Europea, en el 13%.