SOCIETAT

Quan els conductors tallen les carreteres

Els conductors d'autobusos amb viatgers s'han manifestat de forma simultània a les 4 capitals de província catalanes durant la primera jornada de vaga convocada aquest novembre

Ricard Jiménez

Barcelona |

Quan els conductors tallen les carretes
Quan els conductors tallen les carretes | Albert Hernández / ACN

La seva principal demanda, tal i com escoltaven, és la jubilació anticipada als 60 anys. Exigeixen el mateix reconeixement que altres conductors professionals, com els de mercaderies, transport sanitari o ferroviari.

Barcelona

La mobilització més multitudinària s’ha produït a Barcelona. Unes 500 persones, segons l’organització, han fet una marxa lenta des de l’Estació del Nord fins la seu de Foment del Treball.

Des de CCOO han confirmat un seguiment a aquesta vaga del 70% i que han agrupat prop de mig miler de persones. Han estat dues hores de marxa amb parada inclosa davant la patronal d'autobusos, la FECAP, ubicada a Plaça Urquinaona. Allà s’han trobat amb un cordó policial del Mossos d’Esquadra que no ha evitat el llançament de petards i l’escridassada general dels manifestants. Més enllà dels talls de trànsit, les incidències han estat mínimes. Tampoc pel que fa els usuaris, gràcies a l’alternativa del metro. Els més afectats, els turistes, que no s’havien assabentat de la vaga.

I s'ha respirat un ambient de queixa i decepció a parts iguals. I perquè? Doncs perquè CCOO i la CGT no han comptat amb el suport de la UGT, que ha arribat a un preacord a nivell estatal amb la patronal. Des de CCOO el titllen d’insuficient perquè "a hores d'ara no garanteix la seva principal demanda", apuntava a Onda Cero Luís Mojal, responsable del sector de carreteres del sindicat.

Exigeixen que els apliquin els mateixos coeficients reductors per any treballat que a la resta de conductors professionals. De fet, els i les manifestants estaven decepcionats amb la decisió d’UGT. Més ellà de la jornada anticipada, volen pressionar les patronals de cara les negociacions del nou conveni que sha de signar el 2025. L'actual contempla, segons ens expliquen a Onda Cero, jornades mataroniànes.

Lleida i Tarragona

A Lleida i Tarragona, a diferència de Barcelona, s’han produït piquets i talls de trànsit més destacables. Sobretot, per informar sobre quins eren els serveis mínims que havien de seguir els treballadors.

A la capital del Segre, una quarantena de persones s’han concentrat des de les vuit fins a mig matí davant del baixador d'autobusos de l’avinguda Catalunya. A Tarragona, un grup de treballadors han organitzat un piquet a la sortida de l’estació. Dues accions que han endarrerit l’horari de sortida dels serveis mínims i alterat els horaris habituals dels usuaris.

A Girona, han fet una marxa lenta des de l’Avinguda Ramon Folch fins a l’estació d’autobusos, just davant l’estació de l’AVE.