EDUCACIÓ

Catalunya, a la cua en matemàtiques amb un 42% d'alumnes de 4t de primària amb nivell baix o molt baix

Un 42% dels alumnes catalans de 4t de primària tenen un nivell baix o molt baix de matemàtiques, segons l'Estudi Internacional de Tendències Matemàtiques i Ciències de l'Associació Internacional per a l'Avaluació del Rendiment Educatiu

Montse Valls | Anna Utiel

Barcelona |

Catalunya, a la cua en matemàtiques amb un 42% d'alumnes de 4t de primària amb nivell baix o molt baix
Catalunya, a la cua en matemàtiques amb un 42% d'alumnes de 4t de primària amb nivell baix o molt baix | ACN - Anna Berga

Els alumnes de 4t de primària de Catalunya se situen a la cua en nivell de matemàtiques.

Un 41,8% dels alumnes catalans de 4t de primària tenen un nivell baix o molt baix de matemàtiques, segons l'Estudi Internacional de Tendències Matemàtiques i Ciències de l'Associació Internacional per a l'Avaluació del Rendiment Educatiu. L'alumnat catalana obté una puntuació mitjana global de 489 punts i se situa en la part baixa del gràfic.

En concret és un dels tres territoris amb puntuacions més baixes, només superat per França i Xile. Els alumnes catalans se situen a 25 punts del total de la Unió Europea. Per una altra banda, i veient el costat positiu hi ha més d’un 37% d'alumnes catalans amb nivell intermedi, un 17% amb nivell alt i un 3% avançat.

Pel que fa al rendiment, Catalunya se situa entre els cinc territoris participants a l'estudi amb nivells més baixos, per davant de Bèlgica, Nova Zelanda, França i Xile i a poca distància d'Espanya, on un 9,8% dels alumnes tenen un nivell molt baix, un 28% baix, un 36,9% intermedi, un 21,1% alt i un 4,2% avançat.

Consciència ambiental

D'altra banda, l'estudi analitza la consciència ambiental dels alumnes i els catalans obtenen una puntuació de 517 punts, assolint també el nivell intermedi de la competència. En aquest cas, hi ha un 7,9% d'alumnes en el nivell molt baix, un 21,3% en el nivell baix, un 35,3% en el nivell intermedi, un 26,4% en el nivell alt i un 9,1% en l'avançat.

Preocupació a la comunitat educativa

El Departament d’Educació assegura que aquesta puntuació “justifica el neguit” de la conselleria per millorar els resultats educatius, especialment en matemàtiques. La presidenta del Consell Superior d’Avaluació, Mercè Andreu, ha deixat clar que ja hi estan posant fil a l’agulla. "Estem treballant en reforçar molt l'acompanyament formatiu i concretar el currículum, desplegant tot un seguit d'orientacions per ajudar el professorat", ha assegurat, en declaracions a l'Agència Catalana de Notícies (ACN).

Tot i això, des del Departament avisen que els canvis volen temps. Per aquest motiu, Maria Marcos, presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, considera que cal ser més proactius i pensar mesures a curt termini. En declaracions a Onda Cero, ha assegurat que la solució passa no només per la formació inicial, sinó també per la formació continuada durant tota la carrera professional dels docents.

"Nosaltres apostem per crear espais de reflexió sobre la pràctica dels docents. Volem que hi hagi una participació activa del professorat, però també dels centres educatius, que tenen moltes dades de quins són els aspectes on necessiten més acompanyament. El Departament, doncs, els ha d'ajudar a posar el focus en aquests punts", ha explicat Marcos.

Finalment, també ha remarcat que no existeixen “fórmules màgiques” que puguin funcionar a tots els centres, sinó que cada escola i institut ha de tenir autonomia per valorar si un mètode li funciona o no i adaptar-lo a les seves necessitats.